سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شب یلدا

شب یلدا یا «شب چله» شب اول زمستان و درازترین شب سال است.

و فردای آن با دمیدن خورشید، روزها بزرگ تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد.

صدای پای یلدا آرام آرام به گوش می رسد . پدربزرگها و مادر بزرگها خانه را برای استقبال از فرزندان می آرایند و فرزندان و نوه ها نیز از آن سوی برای دیدار بزرگان خانواده بی قرارند .

برگزاری مراسم یلدا ، آیینی خانوادگی است و گردهمایی ها به خویشاوندان و دوستان نزدیک محدود میشود .

ایران کشوری با فرهنگی غنی است که مردمانش بنا به ذوق و  سلیقه و طبیعت منطقه ای که در آن زیست می کنند هر یک برای برگزاری سنت های کهن آداب خاص خود را دارند

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

یکی دیگر از رسم های شب یلدا، «فال حافظ گرفتن»  است اگر رسم ها و آیین های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم ولی فال حافظ گرفتن در شب یلدا در سده های اخیر به رسم های شب یلدا افزوده شده است.

شاهنامه خوانی و قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ دور کرسی برای کوچکترها نیز از آیین های یلدا است که خاطرات شیرینی برای بزرگسالی آنها فراهم می آورد.

 

 

 

می کنند.


» نظر

زمان!!!

زمان! به من آموخت که دست دادن معنی رفاقت نیست.... بوسیدن قول ماندن نیست.....

و عشق ورزیدن ضمانت تنها نشدن نیست .....

هیچ وقت دل به کسی نبند چون این دنیا این قدر کوچیکه که توش دو تا دل کنار هم جا نمیشه!!! ...

اگر هم دل بستی هیچ وقت ازش جدا نشو، چون این دنیا این قدر بزرگ است، که دیگه پیداش نمی کنی ....

هر وقت احساس کردی در اوج قدرتی به حباب فکر کن.... بهتره اهالی رویاهامون را بدون توقعی ، جواب کنیم نباید حتی روی بهترین کسان توی بدترین جاها ، حساب کنی...

 


» نظر

عشق چیست؟

از استاد دینی پرسیدند عشق چیست؟ گفت:حرام است.
از استاد هندسه پرسیدند عشق چیست؟ گفت:نقطه ای که حول نقطه ی قلب جوان میگردد.
از استاد تاریخ پرسیدن عشق چیست؟ گفت:سقوط سلسله ی قلب جوان
از استاد زبان پرسیدند عشق چیست؟ گفت:همپای love است
از استاد ادبیات پرسیدند عشق چیست؟ گفت : محبت الهیات است.

از استاد علوم  پرسیدند عشق چیست؟ گفت : عشق تنها عنصری هست که بدون اکسیژن می سوزد.

از استاد ریاضی پرسیدند عشق چیست؟ گفت : عشق تنها عددی هست که هرگز تنها نیست.

از استاد  فیزیک  پرسیدند عشق چیست؟ گفت :عشق تنها آدم رباتی هست که قلب را به سوی خود می کشد.

از استاد  انشا  پرسیدند عشق چیست؟ گفت :عشق تنها موضوعی است که می توان توصیفش کرد.

از استاد قرآن  پرسیدند عشق چیست؟ گفت :عشق تنها آیه ای است که در هیچ سوره ای وجود ندارد .

از استاد ورزش پرسیدند عشق چیست؟ گفت :عشق تنها توپی هست که هرگز اوت نمی شود.

از استاد زبان فارسی  پرسیدند عشق چیست؟ گفت :عشق تنها کلمه ای هست که ماضی و مضارع ندارد.

از استاد زیست پرسیدند عشق چیست؟ گفت :عشق تنها میکروبی هست که از راه چشم وارد می شود.

از استاد شیمی پرسیدند عشق چیست؟ گفت :عشق تنها اسیدی هست که درون قلب اثر می گذارد


» نظر

شهرستان زابل

شهرستان زابل با مساحت 15197کیلومتر مربع در شمال شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان 213 کیلومتر است . این شهرستان دارای تعداد 6 مرکز شهری ، 5 بخش، 17 دهستان و 885 آبادی دارای سکنه است . جمعیت این شهرستان 375501 نفر است.

سرچشمه رودخانه و منتهی به ارتفاعات این شهرستان کوه خواجه و قلعه رستم است که در غرب زابل قرار دارد و رودخانه  هیرمند و شیله از رودخانه های این شهرستان می باشد.

شهرستان زابل دارای اقلیم بیابانی گرم و خشک می باشد . میانگین بارش سالانه در این شهرستان 6/59 میلی متر و متوسط دمای آن در سال( 82) از 49 الی 9/5- درجه سانتی گراد در تغییر است .

شهرستان زابل در قدیم سیستان و نیمروز خوانده می شد. محلی که امروز زابل نامیده می شود پیش از آن زمینهایی باتپه هایی ازماسه های روان ورسوبات دریاییبود که قسمتی ازآن درمسیر رودخانه قرارداشت باکم شدن آب رودخانه بر وسعت خشکی های  اطراف آن افزوده شد و با اتصال این منطقه به روستای حسین آباد، آبادی بزرگی تشکیل گردید. بعدها تاسیس پادگان نظامی براهمیت آن افزود. در سال 1314شمسی بر طبق تصویب نامه هیات وزیران ، آن آبادی را زابل نامیدند و در سال 1316 شمسی به مرکز سیستان تبدیل شد.

مردم شهرستان زابل به لهجه محلی تکلم می کنند و لهجه های زابل و بلوچی و... نیز رایج است . در این شهرستان 89/99 درصد جمعیت آن را مسلمانان شیعه، سنی تشکیل می دهند.

32 درصد از مردم این شهرستان بی سوادند، اما در سال تحصیلی83-1382 تعداد کل دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان 95473 نفر بوده که 73/17 درصد از دانش آموزان استان را تشکیل می دهد. از کل دانش آموزان این شهرستان 85/51 درصد در مقطع ابتدائی ، 10/25 درصد درمقطع راهنمائی،  02/21 درصد در مقطع متوسطه و  37/12درصد در مقطع متوسطه در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش مشغول به تحصیل می باشند .19/46درصد از کل دانش آموزان شهرستان زابل را دانش آموزان دختر تشکیل می دهند و سهم دانش آموزان مناطق روستائی نیز 85/51 درصد می باشد.

در سال تحصیلی 83-1382 در شهرستان زابل ، 10130دانشجودر حال تحصیل بوده که از این تعداد 70 در صد در دانشگاه دولتی و 30 درصد در دانشگاه آزاد و پیام نور مشغول به تحصیل بوده اند.

شهرستان زابل از لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی در سال 1375 دارای 2 بیمارستان با 220تخت بوده که در سال  1382 تعداد بیمارستان  به 3 و تعداد تخت بیمارستان  نیز به 249 رسیده است.

از اماکن سیاحتی تاریخی و جاذبه های گردشگری می توان به آثار باستانی شهر سوخته، کوه خواجه ، دهانه غلامان ، قلعه مچی و آسیاب های بادی ، قلعه رستم ، کنسولگری قدیم انگلستان و قلعه سه کوهه نام برد.

 همچنین پشتی و گلیم بافی ، قالی بافی ، توتن سازی ، تولید ابزارآلات موسیقی و سوزن دوزی نیز از صنایع دستی این شهرستان می باشد.

تا سال 1382بدلیل خشکسالی متوالی چند سال اخیر، از 474595 هکتار مرتع شهرستان زابل هیچ مقدار علوفه برداشت نشده است.

آب آشامیدنی شهرستان زابل از طریق رودخانه هیرمند در زمان بارندگی زیاد و سرریز سدهای کشور افغانستان با میزان آبدهی 388 لیتر در ثانیه تأمین می شود . حجم مخازن آب 30750 متر مکعب و طول آبرسانی 32000 متر و طول شبکه توزیع387000 متر با  لوله های با قطر 700-75  میلی متر است . میزان آب قابل تأمین سرانه 186 لیتر و سرانه مصرفی آن 116لیتر در شبانه روز است.


» نظر

هنر سکه دوزی

 

باز هم از صنایع دستی زابل و استان سیستان و بلوچستان و این بار هنر سکه دوزی که این نوع از صنایع دستی انحصاری این استان است و در جای دیگر کشور کمتر به چشم میخورد و یا اصلاٌ نیست.

سکه دوزی به آینه دوزی ، دکمه دوزی نیز معروف و به گویش محلی سامان هم گفته می شود.

 سکه دوزی با توجه به تنوع مواد اولیه و رنگارنگی پولکها و درخشش آینه های ریز و درشت طالبان زیادی دارد ، مصرف اصلی آن تزئین اطاقها ، مرکب تازه عروسان می باشد که به علت زیبایی ، کارشناسان صنایع دستی ، نوع کار را در طرحهای متنوع ارائه و آماده عرضه نمودند.

 موطن اصلی سکه وزی در منطقه بلوچستان می باشد . اکنون طرحهای کوچک و بزرگ سکه دوزی در آپارتمانها و منازل مسکونی زینت بخش اطاقهای کوچک و بزرگ است


» نظر