سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق؟!

عشق عشق می آفریند.
عشق زندگی می بخشد.
زندگی رنج به همراه دارد.
رنج دلشوره می آفریند.
دلشوره جرات می بخشد.
جرات اعتماد به همراه دارد.
اعتماد امید می آفریند.
امید زندگی می بخشد.
عشق عشق می آفریند.
و از عشق مردن ....
سفریست به سوی خدا


» نظر

سفال سازی

سفال سازی در خطه پهناور سیستان و بلوچستان سابقه ای تاریخی دارد ، از  مکشوفه شهر سوخته سیستان تا بقایای برجای مانده سفال در منطقه ایرانشهر (قلعه بمپور و فنوج ) همه حکایت از قدمت این رشته از صنایع دستی استان دارد.

در 35 کیلومتری شهرستان مرزی سراوان روستائی بنام کلپورگان قرار دارد ، نام این روستا به همراه سفال آن زبان زد خاص و عام است ، آنها که از هنر مایه ای اندوخته اند ، خوب می دانند ، سفال سنتی کلپورگان از جمله سفالهای قدیمی و منحصر بفرد کشور به حساب می آید و سابقه ای چندین هزار ساله دارد.

ساخت آن صرفاً با دست و بدون بهره گرفتن از هر نوع ابزار کار و چرخ سفالگری است.

. نقش سفال از آمیزش آب با سنگ تی توک و با دست صنعتگر شکل می گیرد


» نظر

سوزندوزی

سوزندوزی نقش بستن روی پارچه با نخ ، یکی شدن نخ و پارچه با هم و تشکیل نقشی زیبا و سنتی است . سوزندوزی در نقاط مختلف استان به صورتهای گوناگون انجام می شود.

 در زاهدان سبک دوخت شماره دوزی یا آسان تانکه ، در زابل خامه دوزی ، در منقطه سراسری پریوار دوزی و در محدوده شهرستان ایرانشهر و نیک شهر سوزندوزی دوتاری ، موسم ، چهارتاری و 000 که با توجه به موتیوهای سنتی شکل می گیرد . اما آنچه که در این رشته از صنایع دستی که یکی از رودوزیهای منحصر بفرد کشور به حساب می آید مشترک میباشد ، آمیختگی هنردست و دقت چشم صنعتگر است ، که به همین دلیل سوزندوزی را به عنوان نور چشم زنان بلوچ می شناسند.
» نظر

صنایع دستی سیستان و بلوچستان

 

استان سیستان و بلوچستان همانگونه که از نامش پیداست از پیوست دو قوم سیستانی و  بلوچ تشکیل گردیده است .

 با توجه به اصالت صنایع دستی و آمیختگی آن با فرهنگ و سنت ها ، این هنر _ صنعت در هر منطقه نشأت گرفته از سنت ها ، گویش ها و آداب و رسوم همان منطقه است .

 عمدتاً سوزن دوزی ، سکه دوزی ، سفال سازی ، گلیم بافی ، خورجین بافی ، جواهر سازی ، حصیر بافی ، خراطی ، قالیچه و پلاس بافی در شمار صنایع دستی موجود به حساب می آیند.

 اما آنچه که تا کنون تحت پوشش آموزشی و خدماتی مدیریت صنایع دستی استان قرار گرفته ، عبارتند از سوزندوزی و سکه دوزی بلوچ ، بافت قالی و قالیچه ، سفال سازی ، حصیربافی ، گلیم بافی و حفظ و احیاء صنایع دستی منسوخ شده که بطور اختصار به شرح هریک از آنان در آینده پرداخته می شود.
» نظر